Vi forbinder ofte at være et brand med at være et ”folkekendt” mærke eller virksomhed. Vi forbinder også ofte, det at skabe et brand med massiv markedsføring. Men i langt de fleste tilfælde handler det om at være unikke på nogle parametre, for at ”blive et navn i markedet”. Rigtig mange virksomheder har ikke brug for at være ”folkekendte” men har brug for at være kendte i det marked de opererer i.
Hvad gør en kunstner – eksempelvis en sanger – til et navn? Man taler ofte om at have sin egen lyd, sit eget udtryk, skabe en særlig stemning. Det kan også være andre ting i den generelle adfærd, holdninger som kommer til udtryk osv. For at være kendt, skal man skille sig ud fra mængden ellers forsvinder man – ja, i mængden.
Sådan er det også at være virksomhed. Man kan ikke markedsføre sig til noget unikt. Men man kan markedsføre virksomhedens unikke værdiskabelse. Det er faktisk meget vanskeligt og udfordrende at arbejde med. Jeg har selv være administrerende direktør i en virksomhed, hvor vi måtte konstatere, at vi på ingen punkter var unikke. Vi var ikke dårligere end så mange andre på markedet, men vi kunne faktisk ikke noget som en hver anden virksomhed i markedet ikke ville kunne gøre lige så. Ja, så ender det jo i en prisdiskussion.
Har I elementer i jeres produkter og ydelser som er unikke i værdiskabelsen i den niche I har besluttet at være i? Hvilke kundebehov har I en særlig måde at dække? Har I en vision som tager udgangspunkt i at udnytte eller skabe en unik position på udvalgte områder? Hvilken oplevelse får kunderne af jeres produkter og ydelser – er det unikt og værdiskabende? Hvor gode er I til at kommunikere jeres unikke områder? Vi blander ofte salgsargumenter og unik værdiskabelse sammen, men man kan godt have gode salgsargumenter uden at være unik – det betyder bare at de andre også har det. Hvis du ikke synes I er så godt til at kommunikere det, skyldes det så måske, at I ikke helt har fundet ind til jeres unikke strategiske identitet. Det er ofte når man forsøger at beskrive det, at man opdager udfordringerne i det. Rummer jeres højere formål også at være unikke. I øjeblikket er miljø og verdensmål et stærkt sigte for mange virksomheder, men det gør os jo ikke nødvendigvis unikke. Har I en forretningsmodel som understøtter jeres unikke værdiskabelse og har I en styringsmodel som reelt hjælper jer?
En hvilken som helst strategi eller strategisk beslutning vi tager, vil interagere med vores unikke elementer. En virksomhed, som altid havde været OEM leverandør til anlægsproducenter, besluttede også at sælge til slut-brugere-markedet. Det er ikke ”bare en salgsstrategi”. Det er en strategi som påvirker hele værdikæden, udfordrer de eksisterende kompetencer og ikke mindst kulturen. Hele virksomhedens måde at planlægge produktion, indkøb, teknisk dokumentation skulle ændres. Det gør ikke den nye ”salgsstrategi” forkert, det kom blot som en overraskelse, det var jo de samme produkter, som bare skulle sælges på en anden måde?
I Human 360 har vi 3 overordnede unikke værdiskabende tilgange til et samarbejde. Dette er den ene. Vi har udviklet en teori, model og en metode til at arbejde med det, som vi kalder den strategiske identitet. I vores strategisk rådgivning rådgiver vi ikke om hvilke strategier, men om hvordan. Vi laver ikke strategiske analyser, men sikrer de rette refleksioner om fundamentet. Vi stiller værktøjer og support til rådighed til at arbejde med integrationen af de planlagte strategier, effektiviteten og robustheden i processer og aktiver og den grundlæggende strategiske identitet. Vi kalder det 360° strategisk kompas, fordi vi tror på at strategi ikke er en lineær proces, men en konstant navigering i alle virksomhedens parametre ift. hændelser og episoder som kommer og opstår. Så vores strategiske rådgivning går ud på at styrke lederskabet og ledelsens eksekvering. Vi har defineret 12 parametre, som vi ved er fyldestgørende i forhold til at arbejde med sin unikke værdiskabende identitet. Det er alle de parametre som er nødvendige at have fokus på, for at udvikle en forretning. Vi ved at dette styrker ledelsens fundament for bedre at få strategier til at ske og omsætte planer til resultater.